Tip ons
Tip ons

Je kunt zelf jouw bijdrage/tip via dit formulier toesturen. Wij zullen deze controleren en mogelijk gebruiken voor publicatie. Let op! Aangeleverd materiaal dient rechtenvrij te zijn of er moet schriftelijk toestemming zijn verleend voor het gebruik ervan.

Nu:
Straks:
Nu:
Straks:

Economie

Filteren op datum:
        
'Maassluis te snel met invoering nieuwe regel bezorging reclamefolders' vrijdag 1 mei 2020 11:11

'Maassluis te snel met invoering nieuwe regel bezorging reclamefolders'

De gemeente Maassluis gaat de fout in door per 1 juli een nieuw systeem in te voeren voor de bezorging van reclamedrukwerk. Dat stelt de Vereniging Mail Distributie Bedrijven (MailDB). Vanaf 1 juli krijgen Maassluizers alleen nog folders als zij een 'Ja-Ja'-sticker op de brievenbus hebben geplakt, maar volgens MailDB kan dit niet op zo'n korte termijn worden ingevoerd. Uit een eerdere uitspraak van de rechtbank in Amsterdam blijkt dat er een overgangstermijn van 20 maanden moet zijn. De rechtbank in Rotterdam bevestigde die uitspraak in een zaak die tegen de gemeente Rotterdam loopt. "Dat de gemeente Rotterdam in beroep is gegaan tegen deze uitspraak betekent niet dat de uitspraak van de kortgedingrechter kan worden genegeerd", aldus MailDB in een brief aan het college van burgemeester en wethouders van Maassluis.MailDB zegt dat de invoering van het nieuwe systeem de reclamebranche veel schade gaat toebrengen. Zonder redelijke overgangstermijn zal deze schade alleen maar vergroten, "mede omdat het voor de ketenpartijen aan 'onze' kant niet mogelijk is om dit systeem in te voeren binnen de door u overwogen termijn."MailDB vraagt de gemeente nu alsnog te kiezen voor een overgangstermijn van 20 maanden, vanaf het moment dat de gemeenteraad akkoord is gegaan, in november vorig jaar. Gebeurt dat niet, dan wordt Maassluis verantwoordelijk gehouden voor de geleden schade. Ook kan de gemeente dan juridische procedures verwachten, zo waarschuwt de organisatie.
Lees meer
Video Plexiglas gewild in anderhalvemetersamenleving donderdag 30 april 2020 16:04

Plexiglas gewild in anderhalvemetersamenleving

Het bedrijf Kascoplex in Den Hoorn heeft het er druk mee: plexiglas scheidingswanden maken voor de nieuwe anderhalvemetersamenleving. "Die kunnen worden  gebruikt op kantoren en op balies, maar ook bij contactberoepen zoals kappers en nagelstylisten", vertelt directeur Kasper Dalsem. Er zijn twee standaard scheidingswanden in productie bij het bedrijf. Eentje van één vierkante meter en een van één meter bij 75 centimeter. "We krijgen ook verzoeken voor platen met happen eruit of gaten, maar dat is voor ons niet handig, aangezien we snel willen leveren.""Je merkt dat er nu ook veel vraag is vanuit Duitsland en België, dus fabrikanten hebben het enorm druk waardoor de levertijden kunnen oplopen." Toch ziet hij deze markt als een tijdelijke. "We gaan ook niet in op alle vraag, want we willen ook onze huidige (vooral tuinbouwgerelateerde, red.) klanten blijven beleveren."Veel ondernemers zijn al plannen aan het maken voor de nieuwe vorm van werken. De kapperszaak van Cocky Berrevoets in Maassluis is zelfs al ingericht met plexiglas. "Om onszelf en de klanten te beschermen als we straks weer open mogen." Ook zijn stoelen die niet gebruikt mogen worden afgeplakt en moeten de kapsters gezichtsbescherming, mondkapjes en handschoenen dragen.""Ik denk dat als je de richtlijnen volgt en op deze manier aanscherpt, je het virus haast niet kunt overbrengen", vertelt Berrevoets. "Je krijgt nu veel 'illegale', ongereguleerde thuiskappers, waarbij het virus juist makkelijk kan verspreiden. Dat terwijl ik denk dat het met maatregelen zoals plexiglas en extra bescherming in een kapperszaak wel veilig kan."
Lees meer
5,6 miljoen winst voor Royal FloraHolland vrijdag 24 april 2020 14:02

5,6 miljoen winst voor Royal FloraHolland

Royal FloraHolland heeft vorig jaar 12,3 miljard bloemen en planten verhandeld, 1,5 procent meer dan in 2018. De omzet steeg met 3,1 procent naar bijna 4,8 miljard euro. De winst na belastingen kwam dankzij lagere bedrijfskosten uit op 5,6 miljoen euro. In 2018 was dat maar 0,3 miljoen. Dit blijkt uit het jaarverslag dat de bloemenveiling vrijdag bekend maakte. Hoewel FloraHolland door de coronacrisis rekening houdt met een groot verlies over 2020, verwacht het bedrijf geen acute financiële problemen. Financieel topman David van Mechelen: "Wij zijn degelijk gefinancierd en onderhouden nauw contact met onze banken. Ook wij doen een beroep op de steunmaatregelen van de overheid. Continuïteit van de coöperatie en baanbehoud staan bij ons voorop. Vorig jaar hebben we onze kosten weten te verlagen. Daar gaan we dit jaar, met nog grotere noodzaak, mee door."Steven van Schilfgaarde, ceo van Royal FloraHolland, stelt er vertrouwen in te hebben dat de sector zich door deze zware periode heen kan slaan. "Toen de crisis zich aandiende, stonden we er goed voor. Ik reken op de veerkracht van onze sector. Zodra de internationale vraag weer aantrekt, moeten we daar direct op kunnen inspelen."De bloemenveiling zet vol in op digitalisering, waarbij aan het eind van het jaar alle transacties op de marktplaats digitaal plaatsvinden. Van Schilfgaarde: "We gaan in nog hoger tempo door met het voorbereiden van de uitrol van landelijk veilen in 2021." Volgens hem is dat een randvoorwaarde om de bedrijfskosten structureel naar een lager niveau te brengen.Het aandeel van de klok nam in 2019 licht af tot 40,7 procent van de omzet. De bloemen en planten werden geleverd door 5.406 aanvoerders en gekocht door 2.458 klanten. Bij FloraHolland werkten vorig jaar 2.456 mensen, van wie bijna driekwart vrouw. Dit aantal is 7 procent minder dan in 2018.
Lees meer